27. 5. 2023 Kysucká vrchovina

fotogalerie

Vychylovka, Rycierky – rozhladňa Smrekovka – Vychylovka, Rycierky – sedlo Príslop – Veľká Rycierová – Hala Rycerzowa – sedlo Príslop – Talapkov Beskyd – sedlo Demanová – Oravská Lesná 24,8 km, stoupání 1204 m, klesání 1032 m https://mapy.cz/s/borokamada

Vychylovka, Rycierky – sedlo Príslop – Talapkov Beskyd – sedlo Demanová – Tanečník (vlakem na sedlo Beskyd a zpět – čas jízdy 1:10 hod.)Oravská Lesná 17,5 km (stoupání 637 m, klesání 465 m) https://mapy.cz/s/panahefote, varianta bez Oravské lesné železnice 15,2 km (stoupání 572 m, klesání 400 m) https://mapy.cz/s/nafenagezu


Vychylocvka, Rycierky – skanzen – sedlo Beskyd – Oravská Lesná 13,1 km (stoupání 445 m, klesání 274 m) https://mapy.cz/s/becoconano

sedlo Jamy – sedlo Demanová – Tanečník – Oravská Lesná 11,7 km (stoupání 292 m, klesání 454 m https://mapy.cz/s/pevegahuno

Mapa: VKÚ 101 Kysucké Beskydy, Veľká Rača                                              Vedoucí: J. Šiřina

Odjezd: Havířov 6:30        Petřvald: 6:40            Karviná 6:50

Délka trasy autobusu: 125 km                                         Předpokládaný odjezd zpět 18:00

Zajímavá místa:

Sedlo Beskyd:  horské sedlo pod Kykuľou, tvoří hranici mezi Kysucemi a Oravou. Potkávají se zde tratě Kysucké a Oravské lesní železnice.

Oravská Lesná: původně dřevorubecká osada, založena 1732, původní jméno Erdútky. Bývala to snad nejchudobnější obec na Slovensku. Elektrický proud sem byl zaveden v roce 1959. Lesní železnice do Beňadova  byla postavena v 19. století, v roce 1925 byla spojena s kysuckou do jednoho celku. Secesní kostel z roku 1914, ukázka tzv. horské architektury, vnitřní zařízení ze starého kostela z první poloviny 18. století

Muzeum kysucké dědiny:  vzniklo  v dolině Chmúra v obci Vychylovka. Usiluje o rekonstrukci života na Kysucích v 2. polovině 19 a 1. polovině 20. století.

Kysucká lesní úvraťová železnice: součást Muzea kysucké dědiny, živá technická památka. Její výstavba začala v roce 1915, hlavní trať z Oščadnice na Vychylovku měřila 29 km, dalších asi 18 km měřily různé odbočky. Do dnešní doby se dochovala a je provozována tzv. spojovací trať z let 1925 – 1928, která propojovala tratě kysucké a oravské lesní železnice přes sedlo Beskyd. Pro překonání výškového rozdílu asi 200 m na 4 km vzdálenosti používá unikátní systém úvratí.

Oravské lesní železnice: byla otevřena v roce 1918. V 60. letech dosáhla délky 63 km, v současné době je zprovozněn úsek  z Tanečníku na sedlo Beskyd

Turistické známky:

SK 038 – Múzeum kysuckej dediny

SK 397 – Oravská lesná železnica

trasy
Příspěvek byl publikován v rubrice 2023. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.